
Er zijn supermarkten die al eerder hun pijlen hadden gericht op ‘de kleintjes’ om daarmee de concurrentie op scherp te zetten. Dat het niet alleen klein maar ook fijn kan, bewijst PLUS nu met ‘De Laagste Prijscheck’: een digitaal overzicht met prijzen van een aantal grote supermarkten in de omgeving van de desbetreffende winkel. Met daarbij vooraan de goedkopere prijzen van PLUS. Terwijl de klant met zijn winkelwagentje tussen de schappen loopt, weet hij in één oogopslag genoeg: dit product is bij PLUS goedkoper dan bij een andere supermarkt in de buurt. De klant werkt zijn boodschappenlijstje af, koopt nog wat aanbiedingen waar hij misschien niet direct aan had gedacht en kan met een goed gevoel de winkel verlaten. Er is immers slim ingekocht.
Aart van den Brink stond samen met PLUS aan de wieg van dit vernieuwende winkelconcept en nam de coördinatie voor de implementatie op zich. Een kijkje achter de schermen van dit boeiende project.

Waarom ‘De Laagste Prijscheck’?
Aart van den Brink: ’Uit diverse marktonderzoeken bleek dat PLUS nog scherper naar de prijzen van producten kon kijken. Bijvoorbeeld voor het ‘sociaal pakket’; producten die iemand dagelijks koopt. Deze zijn namelijk erg prijsgevoelig. De consument is zich bij het inkopen van deze producten de afgelopen jaren steeds meer gaan richten op prijs en kwaliteit. Met een stijlvolle aankleding van de winkel, in combinatie met een aantrekkelijke presentatie van de producten, willen we voldoen aan die wens. Daar hoort natuurlijk ook een scherpe prijsstelling bij. ‘De lokale prijsmodule’ is vooral ontwikkeld om de PLUS-formule sterker te maken in marktgebieden met veel concurrentie.’
“De eerste twee jaar was het vooral pionieren en veel zelf doen. Testen, testen en nog eens testen. Inmiddels hebben we zo’n 50 winkels omgebouwd en veel ervaring opgedaan.”
– Aart van den Brink
Wat houdt het project in?
‘In de winkels, die deelnemen aan deze ‘lokale prijsmodule’, vergelijken we de prijzen van PLUS met ongeveer driehonderd producten van andere supermarkten. Deze prijzen tonen we via elektronische borden in de winkel. De prijzen worden zeer regelmatig vergeleken met die van de lokale supermarkten waarop de prijzen van deze artikelen naar het laagste prijspeil worden aangepast. Speerpunten bij de prijscheck zijn vooral de groente- en fruitafdeling, maar ook producten van de bakkerijafdeling en een groot aantal huismerkproducten worden meegenomen. Deze producten gaan in prijs omlaag om aan de belofte van goedkoopste in de markt te kunnen voldoen.’
Hoe gaat de invoering hiervan in z’n werk?
Aart: ’Ik weet het nog goed: toen we net met de implementatie begonnen, hadden we 150 man van PLUS in een zaal om uit te leggen wat we gingen doen. We deden veel zelf: van invoeren van het systeem tot het opbouwen van de winkelinrichting. De eerste twee jaar was het vooral pionieren en veel zelf doen. Testen, testen en nog eens testen. Nu we een groot aantal winkels hebben omgebouwd, hebben we veel ervaring opgedaan. Hierdoor verloopt de invoering van de ‘lokale prijsmodule’ steeds vloeiender. Inmiddels loop ik alweer zo’n vier jaar bij PLUS rond en hebben we 50 winkels in 200 dagen omgetoverd.’

Hoe lang duurt de invoering?
‘Het traject start met een gesprek met de ondernemer om te bepalen of het verstandig en noodzakelijk is om ‘De laagste prijscheck’ te implementeren. Dan volgt er al snel een tweede gesprek. Hierbij gaat het om het maken van keuzes en bereiden we samen met de klant het project voor. Ik maak de begroting, regel afspraken met leveranciers en stuur het implementatieteam aan.
Per winkel duurt het invoeren van de ‘lokale prijsmodule’ vier dagen. Maar kijkend naar het begin van het eerste gesprek tot en met de opening van de getransformeerde winkel, neemt het project totaal zo’n drie maanden in beslag.’
“Uit onderzoeken en de omzetcijfers is inmiddels wel gebleken dat mensen het winkelen bij PLUS meer zijn gaan waarderen en dat ook het aantal bezoekers is toegenomen.”
– Aart van den Brink
Voor welke verandering zorgt ‘De Laagste Prijscheck’?
‘De presentatie, met name op de groenteafdeling, is overzichtelijker geworden en dat merkt het winkelpubliek op. Nu uiten klanten zich in de winkel niet zozeer direct over de nieuwe aanpak. Vermoedelijk is het dan ook eerder een gespreksonderwerp op verjaardagen of tijdens een praatje in de buurt. Uit onderzoeken en de omzetcijfers is inmiddels wel gebleken dat mensen het winkelen bij PLUS meer zijn gaan waarderen en dat ook het aantal bezoekers is toegenomen.’
Met dank aan: PLUS Van Dijk, Roelofarendsveen
