In Werk aan de winkel
B

Begin 2019 is Blokker gestart met de implementatie van Microsoft Dynamics 365 for Finance & Operations (D365 F&O). Het doel van het project is om een gesloten geld-goederenstroom te realiseren. Tot op de dag van vandaag is er namelijk een apart goederensysteem en een apart financieel systeem.

Ten opzichte van de huidige situatie betekent dit dat D365 F&O de functie van het goedereninformatiesysteem (GIS) en het financiële systeem gaat behelsen. Alle stromen dus onder één paraplu.

Blokker kenmerkt zich ook door het kiezen van een best-of-breed strategie. Zij hebben er expliciet voor gekozen om voor verschillende functionaliteiten de beste softwarepakketten uit de markt te kiezen. Dit resulteert in een grote verscheidenheid aan applicaties en daardoor ook interfaces. Bij de implementatie van D365 F&O resulteert dit ook in een groot aantal nieuwe interfaces via Azure service bus. Alleen het ontwikkelen van deze interfaces is een project op zich en een belangrijk onderdeel van het ontwikkelproces is het testen.

Tijdens de implementatie van D365 F&O ontstond bij Blokker de behoefte om voor dit project een test manager aan te stellen die een flinke dosis aan D365 F&O kennis op zak heeft: iets dat onze consultant Laura op het lijf geschreven is.

img_6473

Inlezen en vastbijten

“Het begint altijd met inlezen” vertelt Laura. “En bij projecten als dit is dat meer dan nodig. Blokker had samen met hun implementatiepartner al veel gedocumenteerd, waaronder ook veel diagrammen met alle processen en interfaces. Dat zijn diagrammen vol met nummers en titels en dat heeft wel wat verdieping nodig voordat je met zo’n project start. Je moet je erin vastbijten en je moet de materie kunnen doorgronden.”

Retail is altijd anders

“Het is altijd leuk om de gelijkenissen en verschillen te zien tussen verschillende retail organisaties,” vertelt Laura. “Tijdens mijn opdracht bij Big Bazar, dat ook onderdeel is van Mirage Retail Group, had ik al de nodige ervaring opgedaan van de organisatie. Echter is het altijd leuk om de verschillen te zien tussen merken en ook de gelijkenissen en verschillen met andere organisaties”.

Daarnaast had Laura tijdens haar opdracht bij Big Bazar ook al samengewerkt met diverse mensen uit de organisatie, waaronder ook Gert Jan de Pender. Gert Jan is een programmamanager vanuit Blokker. “Bij projecten als deze zijn we op zoek naar consultants die de processen binnen een retailorganisatie kennen en volledig kunnen doorgronden. Laura had al eerder laten zien dat zij dat beheerst en daarom hebben we weer voor Agerion gekozen.” De combinatie tussen de kennis van de applicatie en ervaring met gelijksoortige projecten was voor ons gigantisch belangrijk.

“Laura had al eerder laten zien dat zij dit beheerst en daarom hebben we weer voor Agerion gekozen”
– Gert Jan de Pender, Blokker Holding

Het project in volle gang

Inmiddels is de eerste business release “BR1: Finance” live. Dit betekent dat het oude financiële systeem ABW nu is vervangen door D365 F&O en alle financiële boekingen dus in D365 F&O zijn ondergebracht. Vanaf mei krijgt Blokker daarbij, naast Laura, ook ondersteuning van Agerion-consultant Judith.

“Het is altijd belangrijk om Acceptatie consultants een onafhankelijke rol te geven in een groot verandertraject” vertelt Gert Jan. “Je werkt natuurlijk nauw samen met interne afdelingen, leveranciers en met een Microsoft implementatiepartner. Iedereen heeft als doel om het project tot een succes te brengen, maar met externe consultants aan de zijde van de Blokker-organisatie kunnen we grote uitdagingen en fouten nog sneller herkennen en kunnen we vaak op tijd bijsturen in het project. Door de ervaring van Agerion met externe partijen en het samenwerken met verschillende interne afdelingen helpen ze ons om risico’s en verbeteringen sneller en beter in te schatten”.

Keep IT simple

Agerion durft dan ook wel te stellen dat dit een project is dat op het lijf geschreven is. Laura beschrijft het als volgt: ‘’intern zeggen we wel eens dat we het leuk vinden om kritisch te zijn op zowel klant als leverancier. Uiteraard staan de belangen van de klant daarbij altijd voorop.”

“Het is altijd belangrijk om Acceptatie consultants een onafhankelijke rol te geven in een groot verandertraject” vertelt Gert Jan”
– Gert Jan de Pender, Blokker Holding

Tijdens een project als dit weet Agerion een brug te slaan tussen de klant en de partners/leveranciers. Dat doe je door de klant, waaronder alle betrokken werknemers, te begeleiden in het proces en zowel klant als partner af en toe een duwtje in de juiste richting te geven. Een pragmatische aanpak als die van Agerion is daarbij erg waardevol: Keep IT simple. Hoe breng je dat in de praktijk? “Om te beginnen: geen loze beloftes en al helemaal geen nutteloos overleg”, aldus Laura. “En daarnaast altijd zorgen dat je goed het overzicht houdt en overal bovenop zit, zodat je de klant op diverse vlakken kunt ondersteunen om uiteindelijk de planning tegen de juiste kwaliteit te halen”.

img_6471