In Werk aan de winkel
H

et zijn gekke tijden en iedereen heeft er al over geschreven. Hoe kan je het beste thuiswerken, hoe zorg je ervoor dat je werk/privé balans niet volledig doorslaat. Daar wil ik het dus niet over hebben vandaag. Waar ik het wel over wil hebben is ‘Keep IT simple’. Het motto van Agerion. 

In je werkomgeving is heel veel veranderd sinds we twee maanden geleden onze werkzaamheden (voornamelijk) vanuit huis verrichten. Ondanks dat ik zelf al langer gewend ben om af en toe thuis te werken en digitaal te vergaderen, is het ook voor mij erg wennen geweest om dit volledig op deze manier te doen. Om me heen merk ik dat veel bedrijven nu versneld digitaliseren om thuiswerken mogelijk te maken. Het ‘nieuwe werken’ heeft een boost gekregen.

it-support

Veranderen

Verandering gaat echter nooit zonder slag of stoot. Opeens heb je te maken met vragen als ‘Hoe kunnen we het beste vergaderen?’ en ‘Migreren naar “de Cloud”, wat houdt dat precies in en wat betekent dat voor de beveiliging van mijn data?’ Vragen die je als ondernemer niet zomaar beantwoord hebt, maar waar je toch in razend tempo beslissingen over moet maken. Daar sluipt ook het gevaar, want waar doe je goed aan.

Sharepoint

In deze blog wil ik SharePoint voornamelijk uitlichten. Je kent en gebruikt SharePoint wellicht al voor documentopslag of misschien heb je het in het verleden gebruikt. SharePoint is de afgelopen jaren sterk doorontwikkeld door Microsoft, waardoor het inmiddels een ijzersterke tool is die op meerdere vlakken je kan helpen met digitaliseren en thuiswerken. Het biedt namelijk de mogelijkheid tot het opzetten van verschillende sites om zo dus een aparte beveiligde omgeving te creëren voor een selecte groep medewerkers (en externen). Daarnaast kan je op de startpagina van zo’n site een dashboard creëren waarop informatie uit diverse Microsoft-applicaties wordt weergegeven, maar ook nieuwsberichten kunnen worden gedeeld. Een soort intranet dus. Als je ook gebruik maakt van Teams in combinatie met SharePoint, heb je zelfs de mogelijkheid om onderling te chatten en videobellen. Het enige dat je nodig hebt is een goede internetverbinding.

“Dit alles klinkt heel simpel en dat is ook wel zo. Je hoeft geen techneut te zijn om dit kunnen.”
– Judith de Koning, Agerion IT

Flow en Power BI

Een functionaliteit van SharePoint die minder bekend is, is de mogelijkheid om lijsten bij te houden en deze in combinatie met bijvoorbeeld de Microsoft-producten Flow en Power BI te transformeren naar visuele dashboards en rapportages. Wat normaal waarschijnlijk in een Excel bestand gebeurt, kan opeens professioneel neergezet en beheerd worden. En dat alles met één Office-account. Zo hebben we recent een netwerk aan Microsoft-applicaties opgezet om leads vast te leggen en op te volgen met SharePoint als centraal punt en ‘flows’ op de achtergrond die zorgen dat alle wijzigingen op de juiste wijze worden doorgeven aan gekoppelde applicaties. Ideaal als je data van meerdere filialen centraal inzichtelijk wilt hebben, maar zeker niet minder belangrijk als je bedrijf (nog) niet groot is. De mogelijkheden zijn legio en ik vermeld hier slechts het topje van de ijsberg.

Keep IT simple

Dit alles klinkt heel simpel en dat is ook wel zo. Je hoeft geen techneut te zijn om dit kunnen. Echter, wij begrijpen dat je niet de luxe van tijd hebt om de ins en outs van SharePoint onder de knie te krijgen. Gelukkig kunnen wij je daarbij helpen.

“Wat normaal waarschijnlijk in een Excel bestand gebeurt, kan opeens professioneel neergezet en beheerd worden.”
– Judith de Koning, Agerion IT

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van Microsoft in het optimaliseren van de digitale stroomversnelling? Lees er meer over op onze website of stuur mij een berichtje!

paper-report-discussion